نحوه پیگیری مرسولات با استفاده از بارکد پستی
superadmin

Embracing-Mobile-Proof-of-Delivery-1024x537


parcel

نحوه پیگیری مرسولات با استفاده از بارکد پستی ، سال ها از زمان اختراع و به کارگیری بارکد پستی می گذرند. اولین بارکد پستی جهان در آمریکا ساخته شد و برای رمز گذاری اطلاعات پستی و مورد استفاده قرار گرفت. به دلیل پیچیده بودن فرایند پست و ارسال گسترده و همزمان بسته ها و مرسوله ها از بارکد پستی برای دسته بندی اطلاعات مربوط به هر بسته و مرسوله ای استفاده می کنند تا افراد به کمک آن بتوانند از وضعیت و سرنوشت بسته خود مطلع شوند.‌

بارکد پستی را اغلب در قالب یک عدد چند رقمی در برگه های رسید درج می نمایند که در واقع نقش شناسه و شناسنامه مرسوله را ایفا می کند.

بارکد پستی چیست؟

زمانی که شخصی اقدام به فرستادن بسته ای از طریق اداره پست می نماید بعد از تحویل بسته خود به کارمندان اداره پست این اداره رسید و یا قبضی را برای او صادر می کنند در قسمتی از این برگه خطوطی عمودی وجود دارند که بر روی زمینه ای سفید رنگ چاپ شده اند در کنار و یا زیر این خطوط عددی چند رقمی چاپ شده است که در اصطلاح به این عدد بارکد پستی می گویند. علاوه بر درج بارکد پستی در رسید آن را نیز از طریق پیامک برای شخص فرستنده ارسال می کنند.

متن سربرگ خود را وارد کنید

مهم ترین کاربرد بارکد پستی این است که به مشتریان اداره پست و افرادی که از طریق پست بسته و مرسوله ای را ارسال کرده اند کمک می کند تا از وضعیت و مکان بسته خود آگاه شوند. برای این کار باید شماره با کد پستی را وارد سامانه tracking. Post.ir نمود. از جمله خدمات فوق العاده و ویژه این سامانه آن است که می تواند زمان دقیق رسیدن بسته به مقصد را مشخص کند بنابراین فرستنده ها و گیرنده های کنجکاوی که می خواهند بسته خود را رصد نمایند می توانند به وسیله شماره بارکد پستی این کار را انجام دهند. لازم به ذکر است که بارکد پستی تنها در اختیار فرد فرستنده قرار داده می شود از این رو گیرنده بسته در صورت تمایل می تواند آن را از فرستنده طلب نماید.

مزیت استفاده از بارکد پستی

بارکد پستی دارای مزایا و فواید زیادی هم برای اداره پست و هم برای گیرنده و فرستنده است. اطلاع پیدا کردن از زمان و تاریخ دقیق رسید بسته و همچنین رصد و پیگیری ۲۴ ساعته از طریق سامانه پیگیری مزیت و فواید قابل ذکر و بارز بارکد پستی برای گیرنده و فرستنده بسته می باشند. از مزیت های استفاده از بارکد پستی برای شرکت اداره پست و کارکنان و کارمندان این اداره آن است که دسته بندی و طبقه بندی دقیق و منظم مرسوله ها و بسته های ارسالی به کمک بارکد پستی انجام می گیرد که این کار به نوبه خود سبب سرعت در ارسال و پایین آمدن درصد خطا در رساندن بسته به مقصد می شود.


Hands scanning barcode on delivery parcel. Worker scan barcode o

نحوه استفاده از بارکد درباره بسته های سازمانی

در صورتی که بسته ارسالی از طرف سازمان، نهاد و یا اداره ای دولتی باشد پیگیری و رصد آن به وسیله سامانه njat tracking.post.ir انجام می گیرد. بعد از دریافت بارکد پستی آن را وارد سامانه ذکر شده کرده تا آخرین وضعیت مکانی بسته برای فرد حقوقی و یا کارمند و یا متصدی سازمانی که بسته را ارسال نموده است نمایش داده شود. اداره پست زمانی که سفارش و یا بسته ای سازمانی را دریافت می کند دقیقا همانند یک بسته عادی با آن رفتار می کند. تنها تفاوتی که در نحوه دریافت و ارسال این دو نوع بسته وجود دارد این است که در زمان ارسال بسته های مربوط به افراد حقیقی و عادی کد مرسولات پستی به ارسال کننده تحویل و منتقل می شود در حالی که در ارسال بسته های سازمانی کد مرسولات پستی به شخص گیرنده منتقل خواهد شد.

در صورت عدم ارسال پیامک و یا گم شدن شماره بارکد چه باید کرد؟


barcode

گاهی اوقات به دلیل نقص در سیستم پیامکی و یا قطعی اینترنت پیامکی که حاوی کد ها و شماره های پیگیری از جمله بارکد پستی هستند برای فرستندگان و مشتریان اداره پست ارسال نمی شوند. گاهی هم ممکن است افراد در نگهداری و دریافت این شماره کوتاهی کرده و آن را در گوشی خود حذف کرده و یا قبض و رسیدی که از اداره پست اخذ نموده اند را گم نمایند.

افرادی که بنا به هر دلیلی بارکد پستی را در اختیار ندارند و تمایل دارند تاوضعیت بسته ارسالی خود را رصد نمایند، می توانند به دفتر اداره پست محل زندگی خود مراجعه کرده و از متصدیان درخواست صدور مجدد بارکد پستی را بنمایند.

اطلاعات کسب شده به کمک بارکد پستی

مراجعه کنندگانی که به کمک بارکد وارد سامانه رهگیری اداره پست می شوند می توانند اطلاعات مفید و متنوعی را در خصوص بسته مورد نظر خود دریافت کنند.

  • تاریخ و زمان پذیرش مرسوله و یا بسته مورد نظر
  • تاریخ و زمان دقیق رسیدن بسته و مرسوله به مقصد
  • وضعیت حال حاضر مرسوله
  • نام فرستنده و گیرنده
  • وزن بسته ارسالی
  • هزینه ارسال
  • نوع سرویس و خدمات ویژه ای که برای ارسال بسته در نظر گرفته شده است
  • نشانی کامل مبدا و مقصد
  • کد پستی شخص گیرنده
  • کد پستی شخص فرستنده

نام مامور اداره پست که وظیفه رساندن مرسوله را به مقصد بر عهده دارد. همه این ها و بسیاری موارد دیگر از جمله اطلاعات و اخباری هستند که به وسیله بارکد پستی می توان در سامانه پیگیری به آنها دسترسی پیدا کرد.

نحوه استفاده از کد ملی به جای کد پستی

استفاده از کد ملی و جایگزین کردن آن با بارکدپستی در صورتی اجرایی می شود که بسته ارسالی سازمانی باشد یعنی از طرف سازمان و یا یک اداره و نهاد دولتی برای افراد ارسال شده باشد.

سازمان نظام وظیفه، اداره ثبت احوال، اداره گذرنامه، سازمان آموزش عالی و دانشگاه ها و بسیاری سازمان های دیگر از جمله نهاد های دولتی هستند که در بسیاری مواقع بسته هایی حاوی مدارک زیر را برای افراد ارسال می نمایند.

کارت سوخت، کارت پایان خدمت، پاسپورت، از جمله بسته های دریافتی سازمانی هستند که می توان برای رهگیری و رصد آن ها تا زمان رسیدن به مقصد به جای بارکد پستی از کد ملی خود استفاده نمود.

برای انجام این کار ابتدا لازم است وارد سامانه رهگیری سازمانی که بسته را ارسال نموده است شد. سپس یکی از گزینه های پیش رو که مربوط به بسته دریافتی می باشد را انتخاب کرد؛ مثلا گزینه مربوط به سازمان ثبت احوال. در مرحله بعد باید کد ملی را در وارد کرده تا اطلاعات مورد نیاز نمایش داده شوند.

استفاده از کد USSD به جای با کد پستی

کد USSD یکی از کدها و امکانات ویژه اداره پست در جهت پیگیری مرسوله می باشد که در مواقع خاص می توان از آن برای پیگیری بسته خود به جای بارکد پستی استفاده کرد.

  1. برای استفاده از کد USSD باید ابتدا کد دستوری * ۱۱۰ # را شماره گیری کرد.
  2. در مرحله بعدی گزینه ۱ که شامل خدمات قابل ارائه هستند را باید انتخاب نمود.
  3. بعد از انتخاب کلید خدمات قابل ارائه گزینه های متعددی نمایان می شوند که باید گزینه پلیس +۱۰ را انتخاب کرد و بعد از آن گزینه وضعیت مدارک را انتخاب کرده و با توجه به درخواست مربوطه گزینه مورد نظر را انتخاب کرد.
  4. و در نهایت به وسیله وارد کردن شماره و عدد چند رقمی با کد پستی بسته و یا مرسوله خود را رصد کرد.


90756370

بارکد پستی برای تمامی بسته های ارسالی اداره پست صادر می شود و فرقی نمی کند بسته به وسیله پست پیشتاز ارسال شده باشد و یا با پست عادی. در هر صورت افرادی که بسته خود را به وسیله پست پیشتاز ارسال کرده اند می توانند با در دست داشتن بارکد پستی و برای اطلاع از وضعیت مرسوله خود و همچنین تاریخ دقیق تحویل آن به دست گیرنده به سامانه پیگیری مرسولات وارد شوند. برای این کار باید ابتدا وارد سامانه رهگیری مرسولات اداره پست شده و در بخش مربوطه شماره بارکد پستی را وارد کرد تا اطلاعات جامع و مفیدی درباره مرسوله و زمان تحویل و مکان کنونی آن بر روی صفحه نمایش داده شود.

معرفی سامانه رهگیری اداره پست و استفاده از آن

رهگیری مرسولات پستی یک امکان ویژه برای مشتریان اداره پست است که خدمات بسیاری توسط آن به افراد ارائه می شود. این سامانه فوق العاده جذاب به کمک بارکد پستی انواع اطلاعات و اخبار مربوط به بسته و یا کالای ارسال شده را در اختیار مشتریان اداره پست قرار می دهد.

افرادی که بارکد پستی را در اختیار داشته باشند می توانند با وارد کردن آن در بخش پیگیری مرسولات از امکانات ویژه این سامانه استفاده کنند. لازم به ذکر است که این سامانه تنها به افرادی خدمت رسانی خواهد کرد که بسته ای را تحویل اداره پست داده باشند و مشخصات خود به عنوان شخص فرستنده و همچنین نشانی مقصد و نام شخص گیرنده را در فیلد های مربوطه درج نموده باشند.

سامانه رهگیری علاوه بر استفاده از این بارکد امکان پیگیری مرسولات برای افرادی که شماره قرارداد و یا کد مرسوله را در اختیار دارند نیز فراهم کرده است.

websiteadmin