ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی
superadmin

gomrok-emam

گمرک فرودگاه امام خمینی تهران

ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی در ایران دو گمرک به نام گمرکات امام خمینی هستند که اولی در شهر ماهشهر به نام گمرک بندر امام خمینی در استان خوزستان قرار دارد، و دومی در حوالی تهران به نام گمرک فرودگاه امام خمینی می باشد.

از لحاظ موقعیت گمرک فرودگاه امام خمینی حدود 135000 هکتار مساحت دارد، و گمرک امانات پستی و گمرک مهر آباد زیر نظر این فرودگاه می باشد. گمرک جمهوری اسلامی ایران با تمام وجود مشکلات اداری و اجرایی، از اولین سازمان هایی بود که بخش کوچکی از فعالیت ها و نیرو ها و امکانات خود را به منظور افزایش اعتبار پروژه ملی به این فرودگاه اختصاص داد.

در حال حاضر گمرک فرودگاه امام خمینی در شش حوزه فعالیت می کند. حوزه های اول و دوم مربوط به امور تجاری می باشند. حوزه سوم مربوط به امانات پستی است. امور مسافرتی در حوزه چهارم قرار دارد، و حوزه های پنجم و ششم نیز در زمینه گمرک تخصصی نفت می باشد.

کالاهایی که از نظر حجم و وزن بزرگ و سنگین نیستند، اغلب از طریق مرزهایی هوایی و به ویژه گمرک فرودگاه امام خمینی جابه جا می شوند. گرچه که می توان کالاهای با حجم بزرگ را نیز از طریق هوایی انتقال داد، ولی هزینه های حمل آنها به نسبت سایر روش ها مقرون به صرفه نیست.

اما به طور کلی می توان در مورد کالاهای وارداتی در گمرک فرودگاه امام خمینی انواع تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، پارچه، فلزات گرانبها، کالاهای متعلقه به سفارت خانه ها، لوازم آرایشی و بهداشتی، بذر و نهال، سیگار و دخانیات، موبایل و لوازم جانبی، شیرآلات بهداشتی، دوربین های عکاسی و امنیتی، چسب لاستیک، اسباب بازی، فرش ماشینی و جواهرات را جزو این لیست به حساب آورد.

اسنادی که برای ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی مورد نیاز می باشد، شامل قبض انبار، بارنامه، پروفرما، پکینگ لیست و گواهی مبدا هستند.

همچنین در مرحله ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی پس از ثبت سفارش در سامانه ثبتارش، قبل از اظهار کالا باید فرم پیش نویس اظهارنامه در سیستم ثبتارش وارد گردد. بقیه مراحل ترخیص کالا همانند سایر گمرکات می باشد.

مزایا و ویژگی های گمرک فرودگاه امام خمینی

مزایا و ویژگی های گمرک فرودگاه امام خمینی

از مزایای این گمرک نزدیکی آن به فرودگاه مهرآباد می باشد. همچنین دسترسی آسان و نزدیکی به تهران و همجواری با جاده های ترانزیتی انتقال و ترخیص سریع محموله های گمرکی را امکان پذیر نموده است.

گمرک فرودگاه امام خمینی دارای انبار عمومی مدرن و مجهز به سردخانه برای نگهداری کالاهای فاسد شدنی می باشد. کلیه بخش های این گمرک مجهز به ابزارهای کنترلی کامپیوتری بوده و تجهیزات کامل اعم از قفسه بندی مطمئن تا ارتفاع 15 متری از زمین، انبارهای متنوع و مختلف متناسب با کالاها از لحاظ شرایط نگهداری در آن وجود دارد.

انبارها در این گمرک دارای سقف و مکانیزه و مجهز بوده که در برابر خطراتی چون آتش سوزی ایمن است.

از دیگر مزایای گمرک فرودگاه امام خمینی ظرفیت پذیرش بالغ بر 15000 مسافر به طور روزانه می باشد، که آن را به یک گمرک هوایی و فرودگاه مسافری ویژه تبدیل نموده است.

ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی

مدت زمان تشریفات گمرکی و ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی

چنانچه مرسولات پستی شما از مبدا توسط خطوط هوایی ایرانی ارسال شوند 1 روزه به گمرک فرودگاه امام خمینی می رسند و در غیر اینصورت دو روزه خواهند رسید. همکاران ما در شرکت بازرگانی ایمن تجارت کارآمد وضعیت لحظه به لحظه مرسوله شما را گزارش خواهند داد، عملیات ترخیص کالا از فرودگاه امام خمینی معمولا 2 الی 3 روز بعد با دریافت قبض انبار از شرکت هواپیمایی آغاز خواهد شد. پس از دریافت قبض انبار ، نوبت به ثبت سفارش می رسد، که تائیدیه ثبت سفارش ممکن است یک روز طول بکشد و سپس کد اظهار توسط سامانه گمرک ارائه می شود که آن هم 1 روز طول می کشد. پس از تائید کارشناسان گمرک و پرداخت هزینه های گمرکی پروانه به ترخیص کار داده خواهد شد.

مراحل انتقال کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی چگونه است؟

مراحل انتقال کالا به این صورت که ابتدا جمع آوری و بارگیری کالا انجام می گیرد. مرحله بعدی منتقل کردن کالا از طریق خطوط هوایی و انجام عملیات مربوط به ترخیص کالا و دریافت آنها از فرودگاه می باشد.

در این مرحله نظارت و ارزیابی کالا صورت گرفته و اظهارنامه باید ثبت و اسناد ارائه شده و نتایج آن بررسی گردد. پس از تایید اسناد و اخذ پروانه، کالاها توسط وسایل نقلیه مناسب منتقل و بارگیری می شود.

ترخیص کالا و مدت زمان تشریفات گمرکی از گمرک فرودگاه امام خمینی چقدر طول می کشد؟

عملیات ترخیص کالا از فرودگاه امام خمینی معمولا دو الی سه روز بعد از دریافت قبض انبار شروع می شود. همانطور که در قبل هم ذکر شد پس از دریافت قبض انبار باید صاحب کالا نسبت به ثبت سفارش در سامانه اقدام کند.

به مدت یک روز طول می کشد تا تاییدیه ثبت سفارش دریافت شود. بعد از آن یک روز دیگر طول کشیده تا سامانه گمرکی کد اظهار را ارائه دهد. پس از تایید کارشناسان گمرک و پرداخت هزینه های گمرکی پروانه به ترخیص کار داده خواهد شد.

چنانچه مرسولات پستی شما از مبدا توسط خطوط هوایی به گمرک امام خمینی ارسال گردند یک روز زمان می برد، در غیر این صورت دو روزه خواهند بود.

مراحل ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی

پس از اینکه در سایت ثبتارش ،اقدام به ثبت سفارش نمودید قبل از اظهار کالا به گمرک فرودگاه امام خمینی باید فرم پیش نویس اظهارنامه را وارد سیستم ثبتارش کنید

فریت بار از گمرک فرودگاه امام خمینی

چنانچه بار شما تعداد زیاد و سنگین باشد به جای پرداخت هزینه بار می توانید با مبلغ کمتری آن را فریت نمایید. فریت کردن به معنای حمل و نقل بار به روش های مختلف می باشد. در واقع حمل خرده بار مسافری و یا تجاری به وسیله هواپیما را که از مبدا گمرکات در فرودگاه ها به سایر دنیا انجام می گیرد فریت نامیده می شود.

مراحل فریت بار به شرح زیر می باشد:

  • مراجعه به دایره فریت گمرک امام خمینی چند روز قبل از حرکت خود
  • انجام تشریفات گمرکی و ارزیابی
  • دریافت پته سبز و انتخاب یک شرکت حمل و نقل هوایی
  • اخذ بارنامه و تگ بار

توجه داشته باشید که در فریت تشریفات گمرکی هزینه چندانی ندارد و پرداخت هزینه صرفا بابت بارنامه است.

قوانین و مقررات خاص فرودگاه امام خمینی

طبق تشخیص نهایی گمرک اشیای نو مستعمل مسافر در صورتی که برای استفاده شخصی نبوده و جنبه تجاری داشته باشد، مشمول معافیت نیست.

تمامی مسافرین اعم از ورودی و یا خروجی باید کالای خود را به گمرک اظهار نمایند. حال این اظهار به صورت شفاهی و یا کتبی، تشخیص آن با گمرک می باشد.

کالایی که توسط مسافر اظهار نشده باشد، و گمرک بر اثر بازرسی آنها را کشف کند، مشمول مقررات قاچاق خواهد بود.

گمرک امام خمینی از نظام دو مسیر سبز و قرمز برای کنترل های گمرکی اقدام می کند. چنانچه مسافر خود هر یک از مسیر سبز و یا قرمز را انتخاب کند، به منزله اظهار کالا می باشد. انتخاب مسیر سبز توسط مسافر نشان دهنده این است که کالایی برای اظهار به گمرک ندارد.

اتباع خارجی که در ایران مشغول به تحصیل و یا کار هستند. در صورت پایان کار یا تحصیل خود می توانند لوازم منزل خود را در حد عرف و بدون ارائه مجوز یا کارت بازرگانی از ایران خارج کنند.

در صورتی که مسافر مقیم ایران قصد خروج از کشور را داشته باشد، و از محدوده گمرکی کشور خارج شده است، می تواند بنا به صلاحیت و تشخیص گمرک بخشی از کالای خود را از کشور خارج کند. همینطور در موقع ورود مجدد به ایران از پرداخت حقوق و هزینه های ورودی پیرو همین اصل معاف می باشد.

منبع :  irclearance

websiteadmin

نوشته های مرتبط

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.